Börja med eget städbolag!

Funderar du på att starta eget företag? Vaför inte börja ett med eget städbolag? Har man ingen utbildning, och är skoltrött och inte har en aning om vad du vill göra, är ett eget städbolag ingen dum idé. Just hemstädning är en mycket lukrativ bransch att ge sig in i om man är nybörjare inom företagande. Att städa hemma hos folk är ganska lätt. Så här kan du göra.

Skaffa F-skattsedel

Börja med att skaffa dig en F-skattsedel, det gör du hos Skatteverket. De vill inte ha så mycket underlag för det. Börja med att gå in på verksamt.se och skriv en affärsidé. Den kan lyda ungefär så här: "Mitt företag ska städa hemma hos folk. Jag ska ha 20 kunder under det första året, sedan öka med 30 och sedan 40 kunder." Sedan är det bara att börja. Fråga bland vänner och bekanta först om de känner någon som behöver hemstädning. Bor du i Västerås, är det tillexempel inte långt mellan kunderna. Börja i ditt grannskap. Sätt upp lappar om att ditt företag finns och hur man kan anlita dig. Se till att göra varenda kund nöjd. Då får du ett gott rykte och får fler kunder i och med det.

Skaffa redskap som du behöver

Varför just ett städbolag är bra att börja med när man är ung och oerfaren är att städredskap inte är dyrt alls. Skaffa dina städredskap så billigr du bara kan; gå till någon lågprisaffär och köp hem det som du behöver; såpa, diskmedel, en bra fönsterskrapa, svampar, trasor och moppar. Genom att hålla utgifterna nere och ta bra betalt, får du en högre vinst. Skatteverket brukar ha som krav att man inom 3 år får utgifter och vinster att åtminstone gå jämnt ut. Bäst är det om du redan från början får en vinst på ditt företag.

Bokför alla intäkter och utgifter

När du väl har några utgifter, det har alla i början, så bokför du dem i ett särskilt bokföringsprogram, eller så skriver du ner allt i ett häfte. Limma eller häft fast alla kvitton i början. På så sätt skaffar du dig en översikt över vilka dina utgifter är och hur stora de är. Sedan när du får betalt, så skriver du in alla fakturor som du får betalt för. Antingen bokför du dem när du sänder fakturorna till dina kunder, eller när du har fått betalt för dem. När du har alla utgifter samlade på ett enda ställa, och alla intäkter på ett annat ställe får du en uppfattning om hur det går för dig. En del av vinsten bör du änvända för att få ännu fler kunder. Har du sedan väldigt många kunder, kanske så många som 50 kunder under en månad, är det dags att anställa någon som städar åt dig. Då är ni två som drar in intäkter och då kan du satsa ännu mer på marknadsföring av ditt städbolag. Läs mer om ett städbolag som det går bra för med hemstädning i Västerås på: https://www.hemstädning-västerås.se.

11 aug 2019

På Den Tredje Sektorn skriver vi om politik och samhällsutveckling samt hur ideella organisationer är viktiga för att vissa delar av samhället skall fungera.

När man talar om den tredje sektorn brukar man syfta till det frivilliga arbete som utförs i olika former av ideella organisationer. Man talar även om den "informella sektorn". Många funktioner som borde vara statens ansvar sköts av frivilliga aktörer. Det kan exempelvis handla om hjälp åt hemlösa, stöd åt sjuka och andra typer av verksamhet som hjälper marginaliserade grupper i samhället.

Uttrycket skapades ursprungligen för att beskriva de informella ekonomier som finns i utvecklingsländer. Det är vanligt att se parallella samhällen utanför den gängse ekonomin och det ordinarie välfärdssystemet, ofta för att ett sådant har grova brister eller helt saknas. Människor bygger alltså upp de funktioner som de behöver på egen hand.

Huruvida det är bra eller dåligt kan alltså diskuteras, men att det i dagens samhälle fungerar på det viset är ett enkelt faktum.

Här i bloggen kommer vi att skriva om olika aktuella teman kopplade till detta samt andra ämnen kopplade till samhällsutveckling och dagens politiska läge.